שיווי משקל המאזן את ההתנהגות

מערכת שיווי המשקל

איך המערכת הזאת יכולה להשפיע על ההתנהגות שלנו ?

מצב של עודף או חוסר גירוי במערכת שיווי המשקל ובמיוחד אצל ילדים הסובלים מהפרעות של קשב וריכוז  יכולה לגרום לתפקוד והתנהגות בלתי יציב (מערכת שיווי המשקל נמצאת בתוך האוזן התיכונה בצורה של 3 קשתות/תעלות עם נוזלים העוברים דרכן והאחריות לאיזון הגוף; כמו כן היא משמשת לאמברקס התנהגותי). 


במצב של עודף גריה תחושתי במערכת נראה ילדים הנמנעים מפעילות, מפחדים מגובה וסובלים לפעמים מבחילות בזמן נסיעה או בעת תנועה סיבובית.

לעומת זאת במצב של חוסר גריה תחושתי למערכת, נראה ילדים הנוטים לאבד ערנות.
הם יכולים לאבד שיווי משקל לעיתים קרובות, ליפול, להיפגע מתאונות משחק, אין להם פחדים ומסוגלים לקחת סיכונים לרוב ללא מודעות .
הם נוטים להתקל בחפצים ורגליהם מלאות מכות. 


פעמים רבות הם פולשים למרחב של אנשים אחרים, מבלי להיות מודעים, יש להם בעיה בדחיית סיפוקים וקולטים את המרחב באופן לקוי.

הם מתקשים לעמוד במקום או ללכת לאט אבל לעומת זאת אין להם בעיה לרוץ, כיוון שריצה מאוד דומה לנפילה (בכול צעד שאנחנו עושים מאבדים שיווי משקל עד שהרגל השנייה בולמת את הנפילה), ריצה לא דורשת איזון כפי שדורשת הליכה או עמידה.
הם מאוד תזזיתיים, מלאי אנרגיות, יכולים לשחות ולרכב על אופניים, הם ספורטאים טובים כי שם מרגישים שהגוף נתמך הם נראים ילדים שאף פעם אינם מתעייפים.

 הם מתנדנדים על הכסא כשיושבים מול שולחן, מפני ששרירי הגב והצוואר לא אומנו במידה מספקת להחזיק את הגוף במצב אנכי מול כוח המשיכה.

חוסר גירוי במערכת שיווי המשקל אמור להתרחש על ילדים היושבים שעות מול הטלוויזיה או משחקי מחשב או תינוקות בתוך סלקל, מצבים בהם אין תנועתיות לראש., חשוב מאוד להזיז את הראש באופן איטי (למעלה, למטה, לצדדים) ולשנות תנוחות גוף על מנת לגרות את מערכת שיווי המשקל….. .

לסיכום:

 זו מערכת מאוד קטנה הנמצאת בתוך האוזן המשפיעה בגדול מוטורית, רגשית והתנהגותית.