חשוב לדעת

  חשוב לדעת :

80% מהמידע שאנו קולטים מגיע באמצעות העיניים

75-90% מן הלימודים בכיתה תלויים בראות

מתוך 3 מילארד דחפים הנכנסים למערכת העיצבית בכל שנייה 2 מיליארד הם ויזואלים

ראות בשונה מראייה אינה מיומונות שאנו נולדים עמה …באמצעות תנועה בבסיס כל למידה לומדות העיניים להבין את המראות.

החושים מעבירים את כל המידע למוח- הוא מתרגם לצלילים ומראות או מגע…..

כולנו רוצים להיות הורים טובים אך אין נוסחה מדוייקת, חשוב להיות סמכותי- עקבי – לשים גבולות- להקשיב- לא להיות חבר של הילד- לתת להם ערכים.

– ילד עם בעיות במיקוד ראיה יתקשה בלימוד קריאה

–   לילד חלש גופנית או עם בעיות של ויסות יהיו בעיות של קשב וריכוז(כל תופעה הגורמת לאי נוחות לגוף תשפיע על יכולתנו להיות קשובים).

– מטפלים בילד? במקביל חייבים לתרגל בבית ולהתאים את הסביבה לצרכיו- ריח- קולות-גריה ויזואלית-איפה הוא יושב- מה יכול להציק לו- היו קשובים לצרכים שלו ולאו דווקא שלכם!!!.

– לילד בן 5 צריכה להיות יד/רגל דומיננטית. אם אין,רצוי לפנות למרפא בעיסוק.

– יש ילדים בעלי רגישות שמיעתית שכל רעש הכי זעיר יכול לגרום להם להסחת דעת.

-ישנם ילדים חסרירגישות שמיעתית , אותם אתה צריך ליקוא להם כמה פעמים עד שמגיבים.

-חולשה בחגורת הכתפיים או טונוס שרירים נמוך יכול לגרום לבעיות של קשב וריכוז.

_ישנם ילדים שאינם חשים בנוח במקומות עם רעש וצפיפות  (לא נעים להם ברעש או שנוגעים בהם)סרבני אירועים ומסיבות.

-על מנת לשפר את יכולת שיווי המשקל עלינו להטות באיטיות את הראש לכל הכיוונים, כמו כן להרבות בתנועות סיבוביות איטיות בכל המישורים

_להתלבש היא מיומנות המשלבת תנועות  של מוטוריקה גסה (קבוצת שרירים גדולות) ומוטריקה עדינה (קבוצת שרירים קטנות) המצריכות קואורדינציה ועבודת שרירים מותאמת.

רכישת המיומנות של להתלבש (סביב גיל 5) מעידה על תפקוד עצמאי גבוה, על קיום דימוי עצמי חיובי ונותנת הרגשת סיפוק רב אצל הילד וסביבתו.

-התחושות העמוקות ומערכת שיווי המשקל שבגוף  שולחות בהתמדה משוב למוח, שמתקן את האיזון של שרירי הכתפיים והצוואר על מנת לאפשר לעיניים להישאר יציבות לצורך קריאה .

על העינים לנוע באופן פעיל על מנת שתתרחש למידה.

-טונוס שרירים נמוך :משמעות הדבר שלשריר אין מספיק מתח (כוח)כדי להפעיל או לתמוך  באיבר,  מתח שריר עוזר לנו בעירנות וביכולת לתפקד כראוי.

-מחקרים מוכיחים שלמידה פעילה בתוספת מוזיקה ודימיון מקטינים את הסיכון למחלות במוח 

ככל שתעבידו את המוח קשה יותר, כך הוא יצמח יותר.

-כמעט בילתי אפשרי לבטא רגש ללא תנועה.

-עד גיל ארבע מתקשים הילדים להבדיל בין אמת ודימיון כאשר הם צופים בטלוויזיה.

-רוב המורים ממשיכים להאמין שלמידה מתרחשת רק כאשר הילד שקט, רגוע ובקשר עין. 

_כאשר ילדים מוצאים עיניין בעסוק כלשהו, או כאשר הם זוכים למידה סבירה של תשומת לב איכותית, נעלמים בדרך כלל סימני ה- ADHD.

_ מטרתה של כל חווית למידה חייבת להיות יצירת משמעות.

— ילדים היושבים שעות מול הטלויזיה יפגעו במערכת שיווי המשקל.

 _חשיבה, יצירתיות ולמידה צומחות מחוויות.

 _הטלויזיה מאיטה את ההתפתחות הגופנית, התקשורת ההדדית והמשחק.

 

_ ילדים בימינו נמצאים הרבה שעות בלמידה פסיבית, הפכנולחברה של מאזינים.

 

_ אנו מקבלים במוח למעלה מ-30000000 גירויים בשנייה שאמורים להיתרגם לפעילות.

 

_ לימוד מתוך התנסות או התעסקות בחומר כלשהו בידיים בזמן תהליך הלמידה, מגבירים עד מאוד את יעלות הלמידה.

 

_ מילים הן רק פיסות מידע הן אינן מעבירות חוויה(אינשטיין).

 

_ ילדים שמאפשרים להם באופן טבעי ואחראי להביע רגשות,ייטיבו להשתמש בהם באופן חיובי ויצירתי במהלך חייהם.

– שנו את התנהגותכם כלפי הילד והוא ישנה את התנהגותו כלפיכם.

 

– על מנת לשפר את ריכוזו, ילד חייב לשבת כשכפות רגליו נוגעות ברצפה.

 

– לא חייבים להסתכל בעיניים על מנת להיות קשוב.

 

– אותה צורה למידה אינה מתאימה לכל ילד.

 

– בעיות של ויסות אינן מעידות דבר על יכולתו  הקוגניטיבית של הילד .

 

– התנהגויות " חמודות " בגיל צעיר יכולות להיות לא נעימותאו דוחות חברתית בגיל מבוגר.

 

– לא כל התנהגות שאינה מקובלת על ידי החברה היא בעיה של קשב וריכוז.

 

– מודעות של ההורים להתנהגות של ילדים הוא חלק מהטיפול.

 

– ילדים אוהבים לנוע, כך הם חשים ולומדים את הסביבה.

 

– אין ילדים עצלנים יש ילדים עם קושי.

 

– התנועה היא כלי לשיפור הדימוי והביטחון העצמי.

 

– ילד עם בעיות ויסותיות נראה כילד חוצפן חסר גבולות, זה הנו הסמפטום

 

– ההתנהגויות של ילד עם בעיות ויסותיות הם ללא מודעות.

 

– ילדים חייבים מגע !!, כך לומדים להרגיש את גבולות הגוף.

 

– פעילות גופנית מאוזנת ומגוונת חשובה להתפתחות התקינה של הילד .

 

– כל ילד צריך לעבור את אותם שלבי ההתפתחות (זחילה, ישיבה, עמידה, הליכה…) אך כל אחד בהתאם להתפתחותו.

 

– יש להבדיל אצל ילדים  בין גיל כרונולוגי לגיל התפתחותי.

 

– מותר לפנק אך לא על חשבון העצמאות של הילד .

 

– ילד שאינו ישן מספיק בלילה יהיה מאוד פעלתן למחרת.

 

– אל תדכאו את  היצירתיות והדמיון הם חלק חשוב מהתפתחות תקינה.

 

– חזקו את הילד גם במקומות שיש לו בהם קושי.

 

– ככה זה כן תשובה !!!!.

 

– מותר לילד לטעות (גם אנחנו עושים טעויות).

 

– היזהרו מהתגובות שלכם כי בשביל הילדים אנחנו אלוהים.

 

– געו ,חבקו ונשקו ולמדו את הילדים להביע רגשות – אני מאושר, אני שמח, אני עצוב, טוב לי, כיף לי וכ"ו…

 

– אין צורך לחזור על כל משפט כמה פעמים, (אלה אם לילד יש בעית שמיעה) מספיק להגיד את הדברים פעם אחת.

 

– לא תמיד הילדים מבינים את משמעות המילה "משעמם לי ".

 

 -ילדים לומדים בטבעיות באמצעות עשייה ואינטרקציה עם אנשים אחרים.

–  חזרות רבות משפרות את היכולות (נוצרים ערוצים עיצבייםחדשים).

_התנוונות במערכת שיווי המשקל יכולה להיגרם עקב השארת הראש במצב נייח (ישיבה של שעות מול טלויזיה).

– הפרעות במערכת שיווי המשקל יכולות לגרום לקשיי למידה.

– הדפוסים של כל אחד מאיתנו הם ספציפים ומיוחדים לנו.

– כשילדים נתקלים במידע חדש, הם ינועו על מנת לגלם אותו בכל שריריהם וחושיהם.

פרופיוצפטיבה = היא תחושה מהשרירים, הגידים ומערכת שיווי המשקל המאפשרת למוח להבחין בתנועה ולקבוע את מיקום הגוף וחלקיו במרחב.

פרופריוצפטיבות: מערכת תחושה המוסרת למוח מידע מן השרירים, המפרקים והגידים בזמן תנועה. היא מודיעה למוח מתי וכיצד השרירים מתכווצים ונמתחים, מתי המפרקים מתיישרים או מתכופפים. מידע זה מאפשר למוח לדעת היכן נמצאים חלקי הגוף וכיצד נעים.

תיאום חושי: תהליך של סינון, עיבוד וארגון המידע הזורם ממערכות החושים השונות הקולטות גירוים אל המוח.

מערכות הקליטה בגוף: ראיה, שמיעה, מגע, תנועה, תחושה עמוקה, תחושת שיווי משקל. לאחר ארגון המידע במוח, ניתנת פקודה לפעולה שהיא, בדרך כלל תנועתית.

טונוס שרירים : רמת מתח השרירים בגוף הנדרשת כדי לבצע פעילות בצורה תקינה. מתח שרירים משתנה ומתאים את עצמו בהתאם לפעילות שאנו מבצעים.יתכן מצב של עודף מתח היפרטוניה או של חוסר מתח בשרירים היפוטוניה.

חגורת כתפיים חלשה תגרום לבעיה של קשב וריכוז.

ילדים לומדים לנוע ונעים בשביל ללמוד

אנחנו קולטים– מעבדים —מגיבים