מה מתאים לילד שלי?

פעילות גופנית לילדים כדרך חיים
 
ילדים אוהבים לנוע. אין ילד עצלן, יש ילד עם קושי. אסור לוותר לילדים בנושא פעילות גופנית למרות שיותר קל שישבו מול הטלוויזיה או המחשב לידינו. חשוב להסתכל לילד בעיניים שלו
 
פעילות גופנית משפרת את היכולות הקוגניטיביות, תוך שיפור הביטחון והדימוי העצמי.
 
בימינו, ילדים יושבים שעות מול המדיה לכן לפעילות גופנית מכוונת חשיבות עליונה להתפתחות תקינה (טרם נמצאה התוכנה היכולה להחליף את התנועה).
לילדים חסרה "חוכמת רחוב" של פעם, לכן חשוב מאוד לכוון אותם לפעילות מתאימה להתפתחותם.
עלינו להרגיל את הילדים מגיל צעיר לעסוק בפעילות גופנית מובנית ומהנה על בסיס יומי (כמו לצחצח שיניים לבריאות השיניים או להתקלח ), להפוך את התחום לדרך חיים …… וכך להמנע ממשקל עודף ומחלות נוספות עליהם מתריעים רופאים רבים (על סמך מחקרים עדכניים) ובעיות התנהגות.
 
 אני מאמין שילדים אחרי פעילות גופנית רגועים ופחות אלימים, אז במקום לכעוס או להעניש אותם על התנהגותם בואו ננתב את האנרגיות לפעילות גופנית מהנה ביחד.
 
גיל 3-4
 
בגילאים אלו חשוב להתמקד בפעילות גופנית שמפתחת את קבוצות השרירים הגדולות (שרירי גב, ידיים, רגליים… ) ומיומנויות בסיסיות כמו ריצות קצרות, שינויי כיוון, התקדמויות על הרצפה (כמו בעלי חיים), זחילות, טיפוס על מתקנים שונים, סולמות, קפיצות, זריקה ותפיסה של חפצים, כדורים מכל מיני גדלים ומשקלים.
במקביל אני ממליץ תרגול במרחב יחד עם מושגי מרחב, לפנים, לאחור, למטה, מעל, על, לפני, אחרי …..תוך מתן הוראות ("לך תביא את הספר שנמצא עלהשולחן ושים אותו מתחת לכסא")
בשלב השני, אני ממליץ על  תרגילי קואורדינציה על מנת לשפר את יכולת השליטה של האיברים (תאום עין –יד, עין –רגל).
אני ממליץ על חוגי תנועה בנוסף למשחק בגני שעשועים ומשחקי דימיון תוך ביצוע תרגילים תנועתיים.
להרבות במגע מכוון  ולחשוף אותם לחוויות חושיות (משחקי חושך, צלילים, לחישות, אור, ריח, חשיפה לחומרים שונים, בצק, חול…..כפי שכתוב במאמרים באתר)
הילדים אינם "בשלים" לתחרותיות מבחינה רגשית.
 
פעילות גופנית כחוויה מהנה.על מנת להפוך אותה לדרך חיים- לא תחרותית!!
 
גיל 5-6 
 
השיפור ביכולות הגופניות גדל מאוד (לעומת גיל 3-4 ).
אני ממליץ להמשיך לגוון ולאפשר להם פעילויות רב גוניות על מנת לחשוף את הגוף לכמה שיותר  אפשרויות.
 
להרבות בפעילות גופנית על בסיס יומי. פעילות גופנית מתאימה יכולה להיות לעזר לעוררות ילדים היושבים שעות מול הטלוויזיה והמחשב, היא גם יכולה לשמש לכלי עזר לילדים ה"רעבים לתנועה" (במקום לבקש מהם לשבת בשקט). במקביל "לעבוד " עם חומרים עם כפות הידיים והרגליים,  ללוש בצק, קצף גילוח, לסחוט את הבגדים בזמן המקלחת, לשחק עם חול, בוץ, צבעי ידיים, קריעת עיתונים לשיפור התחושות והמוטוריקה העדינה.
ריצות, זחילות, קפיצות,  טיפוס, מסלולים, משחקי תנועה, משחקי כדור, משחקי זוגות, דחיפות, משיכות וכל פעילות המפעילה את כל הגוף.
עדין לא הייתי חושף אותם לתחרותיות.
 
גיל 6-8
 
אני ממליץ להעניק לילדים מגוון רחב של מיומנויות, להעשיר להם את אפשרויות התנועה תוך חיזוק שרירי הגוף ושיפור היכולת האירובית  במשחקי כדור, קפיצות, מסלולים, ריצות, שחיה, כוח, התעמלות קרקע, ריקודים,  מקפצה ואמנות לחימה.
ניתן לבנות עם הילדים תוכנית אימונים עם טבלה וניקוד על מנת שיוכלו לעקוב ולראות את השיפור.
 
 מגיל 8 רצוי לכוון את הילדים לענף או פעילות שהם אוהבים ולנסות להיות עיקביים, לגבי ילדים שאינם מוצאים את עצמם בענף תחרותי יש לאפשר להם פעילות גופנית לא תחרותית על בסיס יומי, פעילות שימשיכו לעסוק בה כדרך חיים….אופניים, הליכה, ריצה, משחקי כדור או מסגרות כמו ה"בית של מרסלו"  פעילות לשם הנעה והנאה.
 
                כי כמו למבוגרים, גם להם מגיע.
 
 
– צריכים עזרה? יש לכם שאלה? אתם מוזמנים לשלוח אמייל או להתקשר: 0524706270